رمز پويا از طريق درگاه پرداخت اينترنتي براي كاربران پيامك خواهد شد

۸۷ بازديد

استفاده از رمز يكبار مصرف پويا براي تمامي پرداخت‌هاي اينترنتي از اول دي ماه اجباري خواهد شد و پيچيدگي‌هاي اين فرايند و نبود زيرساخت لازم از سوي برخي بانك‌ها براي دارندگان حساب‌هاي بانكي كه گوشي هوشمند ندارند؛ انتقادات زيادي به همراه داشته است. حال بانك مركزي اعلام كرده كه راه‌حلي كلي و آسان ايجاد كرده و با تعبيه دكمه‌اي در درگاه‌هاي پرداخت الكترونيكي، همه كاربران مي‌توانند رمز يكبار مصرف دوم خود را روي سيم‌كارتي كه در بانك آن را ثبت كرده‌اند، دريافت نمايند.

معاون فناوري‌هاي نوين بانك مركزي در توييتي خبر داده كه از ابتداي دي ماه دكمه‌ جديد به صفحات پرداخت اضافه مي‌شود كه به موجب آن كاربران مي‌توانند رمز پوياي خود را به صورت پيامك دريافت كنند. به گفته «مهران محرميان» اين كار در راستاي بهبود تجربه كاربري و اهميت دادن به آن صورت گرفته است.

 

اين اتفاق مي‌تواند جايگزين نصب اپليكيشن‌هاي متعدد بانكي نيز باشد هرچند به نظر مي‌رسد اقدام بانك مركزي در راستاي عدم ارائه راهكار مناسب از سوي بسياري از بانك‌ها براي افرادي كه صاحب گوشي هوشمند نيستند، بوده و سعي در حل اين معضل داشته است.

با اينكه كمتر از يك هفته تا اجباري شدن استفاده از رمز پويا در تراكنش‌هاي اينترنتي مانده، هنوز گزارش شفاف و كاملي وجود ندارد كه چند درصد كاربران اين كار را انجام داده‌اند اما گزارشات ميداني حكايت از اين دارد كه عده زيادي از مردم همچنان با رمز ايستاي خود خريدهاي اينترنتي انجام مي‌دهند.

بسياري از صاحبان كسب‌وكارهاي الكترونيك نسبت به راه‌اندازي اين سيستم بدون اطلاع‌رساني دقيق و زيرساخت لازم انتقاداتي داشته‌اند و اين موضوع را پس از قطعي اينترنت آبان ماه، ضربه بزرگ ديگري براي توسعه تجارت الكترونيك عنوان نموده‌اند.

گفتنيست طرح رمز دوم پويا بيش از يك سال است كه در حال راه‌اندازي بوده و چندين بار اجراي نهايي آن به وقفه افتاده اما اين بار به نظر مي‌رسد با افزايش حجم فيشينگ در كشور، بانك مركزي قصد دارد تا اين طرح را به مرحله عملياتي برساند؛ هرچند منتقدان زيادي باور دارند كه مقابله با فيشينگ مي‌تواند از راه‌هاي ساده‌تر و بدون اجبار همه مشتريان بانك‌ها به داشتن امنيت بيشتر، صورت بگيرد.

در هر حال تعبيه كردن دكمه جديد در درگاه‌هاي پرداخت اينترنتي راه‌حل مناسبي براي جلوگيري از گمراهي نحوه دريافت رمز يكبار مصرف بانكي به نظر مي‌رسد كه بايد ديد پس از پياده‌سازي نهايي، چطور كار مي‌كند و آيا تهديدات كاهش خريد اينترنتي از سوي كاربران را رفع مي‌نمايد يا خير.

 

 

 

 

منبع:

 

https://digiato.com/article/2019/12/17/رمز-پويا-پيامك/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.