آرشیو آذر ماه 1398

تكنولوژي روز

حسگر 144 مگاپيكسلي سامسونگ با فناوري 14 نانومتري در راه است

۹۰ بازديد

سامسونگ در كنفرانس IEDM 2019 از فناوري 14 نانومتري FinFET براي حسگر تصوير 144 مگاپيكسلي رونمايي كرد.

حسگرهاي تصوير براي عمل كردن به ولتاژ بالا (2 ولت و بيشتر) نياز دارند و سازندگان چيپست براي كاهش مصرف باتري و گرما، به دنبال پايين ترين ولتاژ ممكن هستند.

بر اساس آنچه محققان سامسونگ مي گويند، تكنولوژي 14 نانومتري FinFET در حسگر تصوير 144 مگاپيكسلي كاهش مصرف انرژي 42 درصدي را در عكس برداري با نرخ 10 فريم بر ثانيه به ارمغان مي آورد. براي سنسور 12 مگاپيكسلي كه با نرخ 30 الي 120 فريم بر ثانيه فيلم برداري مي كند، ميزان صرفه جويي در انرژي تا 37 درصد خواهد بود.

 

جديدترين چيپست كوالكام يعني اسنپدراگون 865 حداكثر از سنسورهاي 200 مگاپيكسلي پشتيباني مي كند؛ بنابراين بعيد نيست كه سامسونگ در آينده نزديك از سنسور 144 مگاپيكسلي خود رونمايي كند.

با استناد به شايعاتي كه قبلاً منتشر شده اند گلكسي اس 11 پلاس دوربين 108 مگاپيكسلي خواهد داشت، بنابراين احتمال اينكه اين گوشي با سنسور 144 مگاپيكسلي داشته باشد، بسيار كم است. البته احتمال دارد سامسونگ از سنسور 144 مگاپيكسلي در گلكسي نوت 11 پلاس استفاده كند.

سامسونگ از سري گلكسي اس 11 در 18 فوريه سال 2020 (29 بهمن) رونمايي خواهد كرد. گلكسي اس 11 پلاس احتمالاً پنج دوربين خواهد داشت كه شامل دوربين اصلي 108 مگاپيكسلي، فوق عريض، دو دوربين تله فوتو (يكي با فناوري پريسكوپ با بزرگنمايي اپتيكال 5 برابري) و سنسور زمان پرواز (ToF) مي شوند.

گلكسي اس 11 پلاس به كمك سنسور 108 مگاپيكسلي و دوربين هاي تله فوتو مي تواند بزرگنمايي هيبريدي 50 برابري و زوم ديجيتال 100 برابري را ارائه كند. البته ديروز خبري منتشر شد كه از دوربين چهارگانه در گلكسي اس 11 پلاس خبر مي داد. حال بايد صبر كرد و ديد پرچمدار بعدي سامسونگ با چند دوربين روانه بازارها مي شود.

 

منبع:

https://digiato.com/article/2019/12/17/فناوري-14-نانومتري-finfet-سامسونگ/

با ۱۰ گجت برتر دهه گذشته آشنا شويد

۶۳ بازديد

با نزديك شدن به پايان دهه ۲۰۱۰ و وارد شدن به دهه جديد، مي‌توان به گذشته نگاه كرد و گجت‌هايي را ديد كه براي هميشه نگاه ما به زندگي و حتي نحوه زندگي كردن را تغيير دادند. از ظهور كنسول‌هاي دستي بگيريد تا عرضه هدفون‌هاي كاملا بي‌سيبم كه ديد ما (بخوانيد گوش) نسبت به موسيقي را عوض كردند. پهپادها هم ديگر تنها براي فيلم‌برداري از تعطيلات رويايي در جزاير باهاماس نيستند و كاربردهاي ديگري پيدا كرده‌اند. در خيل عظيم گجت‌هاي معرفي شده در طول ده سال گذشته، تعدادي هستند كه علاوه بر داشتن فاكتور هيجان‌انگيز، به زندگي بهتر ما كمك كردند. اصلا هدف اوليه گجت‌ها همين است؛ كه ما را باهوش‌تر، بهتر و در نهايت انسان‌تر كنند. در ادامه با ما همراه باشيد تا ۱۰ گجت برتر دهه گذشته را مرور كنيم.

آيپد اپل (۲۰۱۰)

گجت برتر

 

قبل از معرفي آيپد در سال ۲۰۱۰، داشتن دستگاهي در فرم يك تبلت كه بتوان كارهايي با آن انجام داد، مختص فيلم‌هاي علمي-تخيلي بود. اما اپل با معرفي آيپد همان كاري را كرد كه ۳ سال قبل از آن، با معرفي آيفون انجام داده بود؛ انقلاب در كامپيوترهاي شخصي. درست است كه همچنان نمي‌توان آيپد را جايگزيني براي كامپيوترهاي شخصي دانست، اما نمي‌توان تاثير آن بر جامعه را نيز ناديده گرفت.

نمايشگر بزرگ لمسي، رابط كاربري بي آلايش، پشتيباني حرفه‌اي نرم‌افزاري و توسعه‌دهندگان مشتاق همگي باعث شدند تا آيپد، راهي جديد براي مصرف محتواي آنلاين و حتي كامپيوتر‌هاي شخصي باز كند. راهي كه ديگر سازندگان از آن نهايت بهره را برده و در پاسخ به آيپد، كامپيوترهاي ۲ در ۱ را معرفي كردند. اما اپل با توسعه پيوسته نرم‌افزار و سخت‌افزار آيپد، باعث شده است تا هر علاقه‌مندي، به آينده تبلت‌هاي در دهه آينده اميدوار باشد.

مدل S تسلا (۲۰۱۲)

گجت برتر

 

اگر فكر مي‌كنيد كه ماشين‌ها نمي‌توانند در دسته گجت برتر قرار بگيرند، تا به حال مدل S تسلا را نديده‌ايد. اين سدان الكتريكي متوسط، طوري صنعت خودرو و در ادامه بزرگان آن را تكان داد كه همه مجبور شدند در پاسخ به تسلا، استراتژي‌هاي جديدي را در پيش بگيرند تا قدم در آينده‌اي الكتريكي بگذارند و زمان حال بنزيني را فراموش كنند.

بروزرساني‌ها نرم‌افزاري، نمايشگر بزرگ لمسي و سيستم‌هاي ناوبري خودكار اين ماشين را به يكي از ۱۰ گجت برتر دهه گذشته تبديل كرده است. اين ماشين آن قدر پيشرفته بود كه انگار در سال ۲۰۲۲ توليد شده و نه در سال ۲۰۱۲. از لحاظ تاثيرگذاري، مي‌توان آن را به ديد آيپاد نگاه كرد. البته با اين تفاوت كه آيپاد نمي‌تواند صفر تا صد را در ۲.۳ ثانيه طي كند.

رزبري پاي (۲۰۱۲)

گجت برتر

 

در نگاه اول رزبري پاي مانند تكه‌اي از يك ماهواره فضايي بوده كه به دلايل نامعلومي از آن جدا شده و به زمين افتاده است. اما اگر نگاه نزديك‌تري به اين گجت بياندازيد، متوجه مي‌شويد كه اين تنها يك دستگاه كوچك براي آموزش كدنويسي در مدارس نيست. تقريبا هر چيزي كه ذهن مهندس شما به آن فكر كند را يا مي‌توان با اين دستگاه ساخت يا اين كه قبلا ساخته شده است.

نحوه ساز و كار و راه‌اندازي آن به گونه‌اي نست كه تنها مهندسان، برنامه نويسان يا آن فاميلتان كه هميشه براي شما ويندوز نصب مي‌كند، از رزبري پاي استفاده كنند. با اين حال كاربردهاي اين گجت كوچك ۵-۶ دلاري به اندازه تعداد ستاره‌هاست. تنها چيزي كه مانع شما خوهاد شد، تخيل شماست.

كرومكست گوگل (۲۰۱۳)

گجت برتر

 

اين گجت كوچك در سال ۲۰۱۳ براي هميشه پخش محتواي آنلاين را تغيير داد. ديگر داشتن تلويزيوني هوشمند كه بتواند فيلم‌ها و سريال‌ها را به صورت آنلاين پخش كند، دور از دسترس نبود. اين گجت به نوعي رابط ميان افرادي بود كه بخشي از اين تكنولوژي را مي‌خواستند بي آن كه پولي زيادي براي خريد تلويزيون هوشمند پرداخت كنند.

كرومكست گوگل پخش محتواي لپ تاپ و گوشي هوشمند به تلويزيون را نيز ساده‌تر كرد. اما كاربرد اين گجت به اين جا ختم نمي‌شود. گوگل اخيرا تصميم گرفته است سرويس پخش آنلاين بازي استيديا را نيز به كرومكست اولترا بياورد. با اين حال شايد افراد بسياري از اين قابليت استفاده نكنند، اما گوگل براي هميشه نحوه پخش محتواي آنلاين را تغيير داد.

DJI فانتوم (۲۰۱۳)

گجت برتر

 

پهپاد‌ها كاربردهاي عمده‌اي دارند. اما تا پيش از اين، تنها كاربرد آن‌ها محدود به تصويربرداري از تفريحات و تعطيلات گران‌قيمت بود. اخيرا پهپاد‌ها مسلح شده‌اند، مي‌تواند بسته‌هاي پستي جا به جا كنند يا حتي در مسابقات پهپاد راني شركت داده شوند. اما معروف‌ترين اين پهپاد‌ها DJI فانتوم است. اين پهپاد تماما سفيد محبوبيت بالايي هم ميان كاربران و هم ميان يوتيوبرها دارد.

در كنار اين محبوبيت، نمي‌توان از خلباني راحت و بي‌دردسر فانتوم نيز گذشت. خلباني اين پهپاد به قدري ساده است كه مي‌توان آن را به عكاسان و كاربران آماتور نيز پيشنهاد داد. در نتيجه با توجه به محبوبيت بالاي پهپادها در جوامع امروزي، مي‌توان به آينده اين صنعت بسيار خوشبين بود و فانتوم را به عنوان يكي از ۱۰ گجت برتر دهه فعلي به شمار آورد.

آمازون اكو (۲۰۱۴)

گجت برتر

 

داخل عصري زندگي مي‌كنيم كه صحبت كردن با خود، هنوز آن قدر طبيعي نشده كه در خيابان به شما برچسب ديوانه نزنند. اما با اين حال صحبت كردن با دستيارهاي صوتي به منظور كنترل نورپردازي خانه يا سفارش غذا، امري طبيعيست. با كمي دقت در مي‌يابيم كه بيشتر اين قضيه را مديون الكسا و آمازون اكو هستيم. اين دو نزديك ۱۰۰ ميليون كاربر را پشت خود مي‌بينند كه از آن‌ها براي پيش بردن كارهاي روزانه خود استفاده مي‌كنند.

با وجود اين كه آمازون رقباي سرسختي مثل سيري و دستيار گوگل دارد، اما همچنان گزينه پيش‌فرض براي يك دستيار صوتي مناسب خانه به حساب مي‌آيد. با اين حال شايد جمع‌آوري داده‌هاي شخصي كاربران كمي نگران كننده باشد، اما باعث نشده كه محبوبيت اين گجت از بين برود. از همين رو اكو به عنوان شاخص‌ترين محصول در زمينه ارائه دستيار صوتي، دهه گذشته را تكاني اساسي داد و داستان دستيار صوتي را بيشتر به يك بازي رقابتي تبديل كرد.

اپل واچ (۲۰۱۵)

گجت برتر

 

كمپاني‌هاي زيادي تلاش كردند تا كامپيوترهاي شخصي را روي مچ دست كاربران جاي دهند. كسي نمي‌تواند تلشا پيبل را زير سوال ببرد. ولي اين اپل بود كه با ارائه طراحي زيبا، نرم‌افزار روان و كاربردي، بازار گجت‌هاي پوشيدني را آن طور كه دلش مي‌خواست، شكل داد. به كمك محبوبيت اپل واچ، داشتن ساعت هوشمند ديگر يك شوآف نبود و بيش از اين كه جنبه‌هاي مد آن در نظر گرفته شود، كاربردهاي بي‌نقص آن بود كه كاربران را به خريد اين گجت ترغيب مي‌كرد.

با مرور زمان اما اپل واچ كاربردهايي فراتر از يك نمايشگر كوچك روي مچ پيدا كرد و با ورود به قلمروي پايشگرهاي سلامتي، به بي‌رقيب‌ترين ساعت هوشمند تبديل شد. پشتيباني بي‌نظير اپل از لحاظ سخت‌افزاري و نرم‌افزاري نيز، سهم بازار اين گجت را مستحكم‌تر كرد. اپل نشان داد كه مي‌توان ساعتي هوشمند ساخت و از آن مهم‌تر، چگونه ساعت هوشمند ساخت.

ايرپاد اپل (۲۰۱۶)

گجت برتر

 

همانند آيپاد، ايرپاد به سرعت به محبوب‌ترين هدفون كاملا بي‌سيم بازار تبديل شد. ظاهر جذاب، كاركردهاي بي‌نقص نرم‌افزار و جفت شدن ساده و سريع، ايرباد را خيلي سريع در دل و گوش علاقه‌مندان جاي داد. اما ايرپاد چندان هم گجت كاملي نبود. سختي‌هاي توليد و تعويض باتري، عملا بازيافت و استفاده مجدد از آن را به يك كابوس تبديل كرد. ايرپاد در اين زمينه نيز نحوه تفكر ما نسبت به بازيافت محصولات الكترونيكي را تغيير داد.

اما همانند ديگر محصولات اپل، تكنولوژي جديد و فاكتورهايي كه مختص به اين كمپاني است، به سرعت اين ايربادها را به پيش‌فرض هدفون‌هاي كاملا بي‌سيم تبديل كرد كه در ادامه و با بهبود طراحي و كيفيت صداي آن، ايرپاد پرو خلق شد. شايد در دهه آينده، محصولي اين چنيني ديگري معرفي شود، ولي تا آن موقع، ايپاد بر اين تخت پادشاهي خواهد نشست.

نينتندو سوييچ (۲۰۱۷)

گجت برتر

 

هرگاه صحبت از كنسول‌هاي دستي شود، ناخودآگاه ياد نينتندو مي‌افتيم. كتابخانه غني از بازي‌هاي قديمي و آركيد، بازي‌هاي انحصاري فوق‌العاده و سيستم هيبريدي ياعث شده تا سوييچ به بهترين كنسول دستي براي تجربه بازي تبديل شود. اما پيش از اين نيتندو با معرفي گيم بوي در سال ۱۹۸۹، تعهد خود به دنياي بازي را ثايت كرده بود. ولي با معرفي سوييچ، شايد مهمترين گام را در راستاي اين تعهد برداشته باشد.

سوييچ طي اين دو سال آن قدر محبوب شد كه هم توسعه‌دهندگان و هم گيمر‌ها براي عرضه بازي‌هاي محبوب خود روي پلتفرم سوييچ، لحظه شماري مي‌كردند. به همه اين‌ها تجربه چندين و چند ساله نينتندو در عرصه گيمينگ و بازي‌سازي را نيز اضافه كنيد تا بيش از گذشته به آينده بازي كردن ايمان بياوريد. پس بي ربط نيست كه سوييچ يكي از ۱۰ گجت برتر اين دهه بدانيم.

كنترلر تطابق‌پذير ايكس باكس (۲۰۱۸)

گجت برتر

 

كنترلر تطابق‌پذير ايكس باكس، براي گيمرهايي ساخته شده كه با مشكلات جسماني دست و پنجه نرم مي‌كنند. تا پيش از معرفي اين كنترلر، بسياري از تجربه بازي‌ها محروم بودند. اما مايكروسافت با همكاري دو سازمان مخصوص و فعال در اين زمينه، مهمترين گجت دهه گذشته را توليد كرد. اين كنترلر دو دكمه قابل برنامه‌ريزي بزرگ دارد و انواع و اقسام پورت‌ها هم در آن تعبيه شده تا كاربران دستگاه‌هاي مورد نياز خود را به آن متصل كنند.

از همه مهم‌تر اين است كه، بسته‌بندي اين كنترلرها هم براي افراد ناتوان، مناسب‌سازي شده تا از همان ابتدا به راحتي بتوانند از آن استفاده كنند. در نتيجه به دليل تاثير زيادي كه اين كنترلر بر جامعه گيمرها گذاشته است و احتمالا لبخند رضايت را بر لب‌هاي بسياري نشانده، مي‌توان لقب تاثيرگذارترين گجت دهه گذشته را به كنترلرهاي تطابق‌پذير ايكس باكس داد و آن را اولين گجت برتر دهه ۲۰۱۰ دانست.

بوئينگ توليد هواپيماي 737 مكس را متوقف مي كند

۶۲ بازديد

شركت بوئينگ اعلام كرد كه به دليل پروسه ادامه دار بررسي امنيتي اداره هوانوردي فدرال آمريكا (FAA)، اين شركت ماه آتي توليد هواپيماي بوئينگ 737 مكس را متوقف مي كند.

با پايان يافتن سال 2019، بوئينگ 737 مكس همچنان موفق به دريافت مجوزهاي لازم براي پرواز نشده و اين مساله روي توليد اين هواپيما تاثير گذاشته است.

بوئينگ با انتشار بيانيه اي در وب سايت خود اعلام كرد كه پروسه ارزيابي امنيتي اداره هوانوردي فدرال آمريكا در سال 2020 پابرجا خواهد ماند و اين شركت به همين دليل توليد هواپيماي بوئينگ 737 مكس را در ماه ژانويه متوقف مي كند.

بوئينگ توليد هواپيماي بوئينگ 737 مكس را در ماه ژانويه 2020 متوقف مي كند

 

هنوز معلوم نيست بوئينگ تا چه مدت زماني قصد دارد هواپيماي گفته شده را از خط توليد خارج نگه دارد. اين موضوع به دريافت مجوز براي پرواز دوباره اين هواپيما بستگي دارد و بايد ديد اداره هوانوردي فدرال اين كشور اصلاً مجوزي براي پرواز دوباره به اين هواپيما مي دهد يا خير.

ايرلاين ها تا ماه مارس سال آينده ميلادي استفاده از بوئينگ 737 مكس را متوقف كرده اند و دريافت مجوز تا اين تاريخ نيز در هاله اي از ابهام قرار دارد.

به طور تقريبي 400 هواپيماي بوئينگ 737 مكس در آشيانه هاي بوئينگ نگهداري مي شوند كه فروش آنها به دليل نقص فني اين هواپيما با مشكل مواجه شده است. البته بوئينگ مي گويد فروش اين هواپيما كمترين تاثير را در برنامه هاي طولاني مدت اين كمپاني دارد.

بوئينگ 737 مكس

 

بدون شك توقف توليد هواپيماي مورد بحث بوئينگ را دچار زيان مالي خواهد كرد. ولي ضرر و زيان مالي اين شركت در مقايسه با مردم بيگناهي كه هواپيماهاي اين شركت به كشتن داده اند، قابل مقايسه نيست.

7 آبان ماه سال 97 يك فروند هواپيماي بوئينگ 737 مكس متعلق به شركت Lion Air اندونزي از جاكارتا عازم پانگ‌كال پيانگ، اندونزي بود كه در درياي جاوه سقوط كرد و تمامي 189 سرنشين آن جان باختند.

19 اسفند ماه 97 دومين هواپيماي 737 مكس متعلق به خطوط هوايي اتيوپي دقايقي پس از بلند شدن از روي باند فرودگاه دچار سانحه شد و همه 157 سرنشين را به كام مرگ فرو برد.

 

 

منبع:

 

https://digiato.com/article/2019/12/17/توليد-بوئينگ-737-مكس-ژانويه-متوقف-ميشود/

هوش مصنوعي اينستاگرام مانع انتشار كپشن‌هاي توهين آميز مي‌شود

۶۵ بازديد

شبكه اجتماعي اينستاگرام همواره به شيوه فعالانه برخورد خود با قلدرهاي اينترنتي و ترول‌ها مي‌بالد. اين شبكه اجتماعي عقيده دارد كه توانسته قابليت‌هايي در اپليكيشن خود قرار دهد تا از آزارهاي سايبري ديگر كاربران جلوگيري كند. در همين راستا اين كمپاني امروز قابليت جديد ديگري در برنامه خود قرار داده كه از نشر متون توهين‌آميز توسط كاربران جلوگيري خواهد كرد.

اين قابليت كه به صورت مستقيم توسط هوش مصنوعي كنترل مي‌شود، به كاربراني كه قصد دارند متون توهين آميز و آزاردهنده با محتواي نامناسب بنويسند اخطار مي‌دهد تا متن خود را تغيير دهند. اينستاگرام اين اختيار را به كاربر مي‌دهد كه پيش از نشر متن، آن را ويرايش كرده تا از نفرت پراكني جلوگيري شود.

البته اين اولين بار نيست كه شاهد كنترل نشر يا بازنشر محتواي نامناسب از سوي اين غول شبكه‌هاي اجتماعي هستيم. پيش از اين نيز اينستاگرام از نوشتن كامنت‌هايي با محتواي ترويج كننده نفرت نيز جلوگيري مي‌كرد. اين كمپاني با تكيه بر هوش مصنوعي مي‌تواند محور و موضوع اصلي هر كامنت را تشخيص دهد و از نشر آن توسط كاربر جلوگيري كند.

اينستگرام

 

اقدامات اينستاگرام براي پديد آوردن فضايي امن، ستودني است. طيف سني كاربران اين شبكه اجتماعي متشكل از نوجوانان، جوانان و ميان‌سالان بوده كه طبيعاتا هدف اين كمپاني نيز محافظت از همين قشر است. ويژگي جديدي كه ارائه شده نيز با هدف ارتقا و آموزش كاربران به منظور عدم تخطي از چارچوب قوانين اين شبكه اجتماعي است. همچنين اين قابليت از بسته شدن احتمالي حساب‌هاي كاربري افرادي كه متون نامناسب مي‌نويسند نيز جلوگيري خواهد كرد.

بر اساس گفته‌هاي اينستاگرام، ويژگي جديد در ابتدا در چند كشور محدود فعال خواهد شد كه اين كمپاني هنوز نام آن‌ها را مشخص نكرده است. احتمالا اين قابليت طي ماه‌هاي آينده در كشورهاي ديگر نيز عرضه شود تا كل مردم دنيا بتوانند از شبكه اجتماعي امني براي به اشتراك گذاشتن عكس‌ها و ويديو‌هاي خود بهره ببرند.

 

 

منبع:

https://digiato.com/article/2019/12/17/هوش-مصنوعي-اينستاگرام-مانع-انتشار-كپش/

آنر 9X در ايران رونمايي شد؛ ميان‌رده پريميوم آنر براي نسل Z

۵۶ بازديد
آنر به شكل رسمي از جديدترين ميان رده پريميوم خودش يعني آنر 9X در ايران رونمايي كرد. مراسم رونمايي با حضور خبرنگاران و اينفلوئنسرهاي فضاي مجازي در هتل المپيك تهران و با شعار «انگار كه آينده است» برگزار شد.

مراسم رونمايي آنر 9X در ايران

 

آنر، گوشي جديدش را پرچمدار ميان رده ها مي داند. آنر 9X با دوربين اصلي 48 مگاپيكسلي امكانات عكاسي پرچمداران اين شركت مثل آنر ويو 20 (بررسي ديجياتو) يا آنر 20 پرو (بررسي ديجياتو) را به دنياي ميان رده ها آورده است. در كنار اين دوربين حرفه اي، دوربين ثانويه 8 مگاپيكسلي با لنز فوق عريض و دوربين 2 مگاپيكسلي عمق سنج هم قرار گرفته اند.

مراسم رونمايي آنر 9X در ايران

 

پرويز آريا، مدير ارشد ماركتينگ آنر ايران با اشاره به آمار رشد خيره كننده گروه آنر و تبديل شدنش به بزرگ ترين برند اينترنتي گوشي در چين، اعلام كرد در حال حاضر آنر جايگاه سوم را در بازار كشورمان در اختيار دارد. اين پيشرفت قابل توجه با تمركز بر گروه جوانان، طراحي جذاب و فناوري هاي خلاقانه به دست آمده است.

مراسم رونمايي آنر 9X در ايران

 

خانواده آنر X با تركيب قابليت هاي پرچمدار و قيمت مناسب، مجموعه اي از موفق ترين محصولات آنر را تشكيل مي دهند. اولين عضو اين سري يعني آنر 5X در سال 2015 با حسگر اثر انگشت و بدنه فلزي معرفي شد. بعد از سه نسل موفق، شاهد عرضه آنر 8X با حداكثر نسبت نمايشگر به بدنه و طراحي چشم نواز بوديم. آنر 8X با فروش بيش از 15 ميليون دستگاه در سطح جهان موفقيت چشمگيري را براي آنر به ارمغان آورد.

مراسم رونمايي آنر 9X در ايران

 

حالا آنر 9X مي خواهد اين مسير را ادامه دهد و به همين دليل با سه تغيير چشمگير عرضه شده است: طراحي منحصر به فرد، دوربين حرفه اي، و تجربه كاربري فوق العاده. به همين دليل مي توان آنر 9X را يكي از گزينه هاي اصلي در بازار فوق العاده رقابتي كشورمان در بخش ميان رده هاي پريميوم دانست.

مراسم رونمايي آنر 9X در ايران

 

پرويز آريا در مراسم رونمايي آنر 9X از اكوسيستم كامل آنر براي عصر ديجيتال نيز خبر داد. اين اكوسيستم كه «N+8+1» نام دارد، گوشي موبايل را محور اصلي زندگي افراد قرار داده و مجموعه كاملي را پيرامون آن شكل مي دهد.

مراسم رونمايي آنر 9X در ايران

 

اعضايي كه به زودي به اين اكوسيستم در كشورمان اضافه مي شوند، مچ بند ورزشي آنر بند 5 و هدفون بلوتوث آنر اسپرت پرو هستند. از ويژگي هاي مهم آنر بند 5 مي توان به پشتيباني از زبان فارسي، نمايشگر امولد و قابليت سنجش مقدار اكسيژن خون را برشمرد. هدفون بلوتوث آنر اسپورت پرو هم با درايور 13 ميليمتري حرفه اي، تأخير فوق العاده كم هنگام بازي و البته شارژدهي 18 ساعته، مي تواند به يكي از گزينه هاي اصلي بازار تبديل شود.

مراسم رونمايي آنر 9X در ايران

 

مراسم رونمايي آنر 9X در ايران

 

به گفته آريا، به زودي شاهد اضافه شدن اعضاي جديدي مثل اسپيكر بلوتوث آنر ميني، اورلترابوك آنر مجيك بوك و ساعت هوشمند مجيك واچ به اين اكوسيستم خواهيم بود.

مراسم رونمايي آنر 9X در ايران
مراسم رونمايي آنر 9X در ايران

 

طبق اعلام رسمي آنر، گوشي آنر 9X در دو رنگ آبي و مشكي با پيكربندي 6/128 گيگابايتي به قيمت 3,899,000 تومان در بازار كشورمان به فروش خواهد رسيد. آنر بند 5 هم در سه رنگ آبي، مشكي و صورتي، برچسب قيمت 399,000 توماني خواهد داشت.

منبع:

 

https://digiato.com/article/2019/12/17/آنر-9x-در-ايران-رونمايي-شد/

رمز پويا از طريق درگاه پرداخت اينترنتي براي كاربران پيامك خواهد شد

۸۶ بازديد

استفاده از رمز يكبار مصرف پويا براي تمامي پرداخت‌هاي اينترنتي از اول دي ماه اجباري خواهد شد و پيچيدگي‌هاي اين فرايند و نبود زيرساخت لازم از سوي برخي بانك‌ها براي دارندگان حساب‌هاي بانكي كه گوشي هوشمند ندارند؛ انتقادات زيادي به همراه داشته است. حال بانك مركزي اعلام كرده كه راه‌حلي كلي و آسان ايجاد كرده و با تعبيه دكمه‌اي در درگاه‌هاي پرداخت الكترونيكي، همه كاربران مي‌توانند رمز يكبار مصرف دوم خود را روي سيم‌كارتي كه در بانك آن را ثبت كرده‌اند، دريافت نمايند.

معاون فناوري‌هاي نوين بانك مركزي در توييتي خبر داده كه از ابتداي دي ماه دكمه‌ جديد به صفحات پرداخت اضافه مي‌شود كه به موجب آن كاربران مي‌توانند رمز پوياي خود را به صورت پيامك دريافت كنند. به گفته «مهران محرميان» اين كار در راستاي بهبود تجربه كاربري و اهميت دادن به آن صورت گرفته است.

 

اين اتفاق مي‌تواند جايگزين نصب اپليكيشن‌هاي متعدد بانكي نيز باشد هرچند به نظر مي‌رسد اقدام بانك مركزي در راستاي عدم ارائه راهكار مناسب از سوي بسياري از بانك‌ها براي افرادي كه صاحب گوشي هوشمند نيستند، بوده و سعي در حل اين معضل داشته است.

با اينكه كمتر از يك هفته تا اجباري شدن استفاده از رمز پويا در تراكنش‌هاي اينترنتي مانده، هنوز گزارش شفاف و كاملي وجود ندارد كه چند درصد كاربران اين كار را انجام داده‌اند اما گزارشات ميداني حكايت از اين دارد كه عده زيادي از مردم همچنان با رمز ايستاي خود خريدهاي اينترنتي انجام مي‌دهند.

بسياري از صاحبان كسب‌وكارهاي الكترونيك نسبت به راه‌اندازي اين سيستم بدون اطلاع‌رساني دقيق و زيرساخت لازم انتقاداتي داشته‌اند و اين موضوع را پس از قطعي اينترنت آبان ماه، ضربه بزرگ ديگري براي توسعه تجارت الكترونيك عنوان نموده‌اند.

گفتنيست طرح رمز دوم پويا بيش از يك سال است كه در حال راه‌اندازي بوده و چندين بار اجراي نهايي آن به وقفه افتاده اما اين بار به نظر مي‌رسد با افزايش حجم فيشينگ در كشور، بانك مركزي قصد دارد تا اين طرح را به مرحله عملياتي برساند؛ هرچند منتقدان زيادي باور دارند كه مقابله با فيشينگ مي‌تواند از راه‌هاي ساده‌تر و بدون اجبار همه مشتريان بانك‌ها به داشتن امنيت بيشتر، صورت بگيرد.

در هر حال تعبيه كردن دكمه جديد در درگاه‌هاي پرداخت اينترنتي راه‌حل مناسبي براي جلوگيري از گمراهي نحوه دريافت رمز يكبار مصرف بانكي به نظر مي‌رسد كه بايد ديد پس از پياده‌سازي نهايي، چطور كار مي‌كند و آيا تهديدات كاهش خريد اينترنتي از سوي كاربران را رفع مي‌نمايد يا خير.

 

 

 

 

منبع:

 

https://digiato.com/article/2019/12/17/رمز-پويا-پيامك/

تشديد حمله بدافزارها به سيستم عامل مك

۸۶ بازديد

شركت امنيتي مالوربايتس كه توسعه‌دهنده آنتي ويروس معروف مالوربايتس هم هست، اخيرا گزارشي منتشر كرده كه در آن خبرهاي خوبي براي كاربران مك پيدا نمي‌شود. بر اساس اين گزارش، تهديدات سيستم‌عامل مكينتاش به شدت افزايش يافته‌اند.

در اين گزارش، مالوربايتس نگاهي به تهديدات سيستم‌عامل‌هاي ويندوز، مكينتاش و اندرويد انداخته و ليستي از بدترين بدافزارها را منتشر كرده است. اين شركت متوجه شده كه از هر ۲۵ تهديد امنيتي، ۶ تهديد مختص مكينتاش بوده است. اين بدان معني است كه ۶ عدد از بدافزارهاي معروف، سيستم‌عامل اختصاصي اپل را هدف قرار داده‌اند.

مالوربايتس

 

اما زنگ خطر اصلي زماني به صدا در مي‌آيد كه بدانيم ۱۶ درصد كل تهديدات رديابي شده، براي سيستم‌عامل مك توسعه داده شده بودند. دليلي كه باعث مي‌شود اين عدد كمي ترسناك به نظر برسد، كمتر بودن تعداد كامپيوترهاي مبتني بر سيستم‌عامل مكينتاش نسبت به ويندوز است. مدير مك و موبايل مالوربايتس، توماس ريد (Thomas Reed) مي‌گويد:

ممكن است در ابتدا عدد ۱۶ درصد چندان چشمگير نباشد، ولي اگر تعداد دستگاه‌هايي كه اين تهديدات در آن‌ها شناسايي شده‌اند را در نظر بگيريد، متوجه مي‌شويد كه اين اعداد جالب توجه هستند.

علاوه بر اين ريد، مي‌گويد كاربران آنتي ويروس مالوربايتس در مك، يك دوازدهم كاربران ويندوزي هستند. با اين حال، داده‌هاي نگران كننده ديگري نيز منتشر شده است. آنتي ويروس مالوربايتس ۹.۸ تهديد به ازاي هر مك را شناسايي كرده در حالي كه اين عدد براي سيستم‌عامل ويندوز تنها ۴.۲ تهديد به ازاي هر دستگاه بوده است. اما پيدا كردن تقريبا دو برابر بيشتر از بدافزارها روي مك، كمي خطرناك است. اما اين طور كه به نظر مي‌رسد، جايي براي نگراني وجود ندارد.

مالوربايتس

 

با وجود اين كه اين اعداد و ارقام نمي‌توانند خبر خوبي براي كاربران مك باشند، اما همچنان مي‌توان گفت كه سيستم‌عامل مك، نسبت به ويندوز امن‌تر است. زيرا بدافزارها و ويروس‌هايي كه براي اين پلتفرم توسعه داده مي‌شود، به بدي ويندوز نيست. در اصل بيشتر بدافزارهاي توسعه‌داده شده براي مكينتاش، تبليغ افزار بودند. يعني اين برنامه‌ها تنها تبليغات اضافي را به كاربر نشان مي‌دادند.

همچنين فراموش نكنيد كه گزارش مالوربايتس تنها كاربراني را در نظر مي‌گيرد كه آنتي ويروس اين شركت را نصب كرده باشند. پس از آن جايي كه كاربران ويندوز بيشتر هستند، نمي‌توان به طور دقيق اين دو قضيه را به هم تعميم داد. در نتيجه هنوز سيستم‌عامل مك نسبت به ويندوز، بستري امن‌تر به حساب مي‌آيد، اما شايد در آينده اين رويه به اين صورت پيش نرود.

 

منبع:

https://digiato.com/article/2019/12/17/مالوربايتس-حمله-بدافزارها-به-سيستم-عا/

هدفون رفلكت اترنال JBL با نور خورشيد شارژ مي‌شود

۹۰ بازديد

تنها مشكل عمده هدفون‌هاي وايرلس، تمام شدن باتري آن‌ها وسط آهنگ گوش دادن است. باتري‌هاي آن‌ها معمولا چندين ساعت بيشتر دوام نمياورند. اما كمپاني مطرح JBL، طور ديگري فكر مي‌كند. اين كمپاني در نظر دارد تا با ارائه هدفون‌هايي كه توسط نور خورشيد يا نور مصنوعي شارژ مي‌شوند، اين مشكل را حل كند. در همين راستا اين كمپاني براي ساخت هدفون‌هاي رفلكت اترنال قصد جمع‌آوري سرمايه دارد.

هدفون‌هاي رفلكت اترنال (Reflect terenal) از نوع دور گوشي بوده و به كمك قابليت شارژ توسط نور، به صورت تئوري شارژدهي بي‌نهايت را به ارمغان مي‌آورد. اما JBL مي‌گويد كليد دستيابي به اين مهم، ماده‌اي به نام Powerfoyle است كه توسط كمپاني Exeger ارائه مي‌شود. اين ماده به هدفون اجازه مي‌دهد كه توسط هر نوري كه دريافت مي كند، شارژ شود. يعني كاربران تنها با استفاده از اين هدفون به صورت معمولي، هيچ‌گاه شارژ هدفون را خالي نخواهند كرد؛ مگر اين كه در تاريكي مطلق به آهنگ گوش بدهند.

رفلكت اترنال

 

اما JBL براي مواقع ضروري كه نور خورشيد در دسترس نبوده، يا مثلا شرايط نوري محيط چندان مناسب نباشد، كابل USB ارائه مي‌دهد كه با ۱۵ دقيقه شارژ، ۲ ساعت آهنگ پخش خواهد كرد. البته اين كمپاني معروف مي‌گويد كه اگر شارژ دستگاه كامل باشد، ۱.۵ ساعت موزيك گوش دادن در فضاي بيرون خانه، انرژي لازم براي پخش ۶۸ ساعت موزيك را تامين خواهد كرد.

اما از لحاظ فني، اين هدفون تفاوت آن چناني با ديگر هدفون‌هاي معمول بازار ندارد. گستره پاسخ ۲۰ هرتزي الي ۲۰ كيلوهرتزي، قابليت برقراري تماس، تقويت صدا، اتصال به چند دستگاه به صورت همزمان، استفاده از دستيار صوتي و گواهي‌نامه IPX4 چندي از ويژگي‌هاي هدفون رفلكت اترنال است.

رفلكت اترنال

 

البته اگر قصد داريد از اين طرح حمايت كنيد، لازم است بدانيد كه كمپاني JBL هزينه اوليه ساخت اين هدفون‌ها را جمع‌آوري كرده و قرار است آن‌ها را به قيمت ۹۹ دلار به فروش برساند. اولين زمان عرضه رفلكت اترنال نيز مهر سال آينده خواهد بود. با اين حال اين كمپاني مي‌گويد ممكن است تا تاريخ عرضه، بعضي از ويژگي‌هاي اين هدفون را بهبود بخشيده و چند ويژگي جديد نيز به آن اضافه كند.

 

منبع:

https://digiato.com/article/2019/12/17/هدفون-رفلكت-اترنال-jbl/

شكست اسپيس ايكس در بازيابي سپر حرارتي فالكون 9 پس از پرتاب موفق

۶۹ بازديد

كمپاني اسپيس ايكس روز دوشنبه راكت فالكون 9 و ماهواره حامل آن را از مقر كيپ كاناورال به فضا پرتاب كرد و پيش از تعطيلات آخر هفته ماموريت بزرگ ديگري را با موفقيت انجام داد.

ديروز (25 آذر) ساعت 7:10 شب به وقت محلي، راكت فالكون 9 اسپيس ايكس از پايگاه نيروي هوايي كيپ كاناورال (Cape Canaveral Air Force Station) در ايالت فلوريدا به فضا پرتاب شد و ماهواره مخابراتي را در مدار زمين رها كرد.

پرتاب موفقيت آميز راكت فالكون 9 اسپيس ايكس

 

سي و سه دقيقه پس از پرتاب، ماهواره ارتباطي ساخت شركت بوئينگ به نام JCSAT-18 / Kacific-1 از دماغه راكت فالكون 9 جدا شد و پس از قرارگيري در مدار زمين‌ثابت (Geostationary orbit)، ماموريت با موفقيت به پايان رسيد.

قسمتي از ماهواره كه JCSAT-18 نام دارد پوشش ارتباطي را براي منطقه آسيا-اقيانوسيه فراهم خواهد كرد و بخش ديگر ماهواره با نام Kacific1، كشورهاي جنوب شرقي آسيا و جزاير اقيانوس آرام كه دسترسي كمي به اينترنت دارند را تحت پوشش خود قرار خواهد داد.

كمپاني اسپيس ايكس موفق شد مرحله اول راكت فالكون 9 را به كمك كشتي مهار كند ولي بازيابي سپرهاي حرارتي راكت به كمك كشتي هايي كه در اقيانوس آتلانتيك مستقر شده بودند، با موفقيت همراه نبود.

فرود موفقيت آميز بوستر راكت فالكون 9

اسپيس ايكس با انتشار توييتي اعلام كرد كه سپرهاي حرارتي راكت مذكور «با فاصله كم» از كشتي هاي  Ms. Tree و Ms. Chief عبور كردند و نتوانستند روي آنها فرود بيايند. البته اين شركت اضافه كرد كه تيم هايي را براي بازيابي سپرهاي حرارتي اعزام خواهد كرد و پس از بيرون كشيدن آنها از آب، در مورد استفاده كردن از آنها در ماموريت هاي آينده تصميم گيري خواهد كرد.

اواسط مرداد ماه امسال اسپيس ايكس موفق شد سپر حرارتي راكت فالكون 9 را به كمك كشتي با موفقيت مهار كند. ايلان ماسك، مديرعامل اسپيس ايكس در آن زمان گفت كه با هر بار سقوط سپر حرارتي به دريا اين شركت به طور تقريبي 6 ميليون دلار ضرر مي كند.

 

 

 

منبع:

https://digiato.com/article/2019/12/17/پرتاب-موفقيت-آميز-راكت-فالكون-9/

اولين تاكسي اينترنتي ايران در ۵ سالگي: اسنپ يك ميليارد سفر را پشت سر گذاشت

۶۸ بازديد

اسنپ كه به تازگي پنجمين سال فعاليت خود را جشن گرفته، آمارهاي جديدي را منتشر كرده كه رشد اين كسب‌وكار اينترنتي در ۵ سال اخير را حكايت مي‌كنند؛ رشدي كه حاكي از انجام يك ميليارد سفر و ثبت نام ۲ ميليون راننده در گذر ۵ سال است.

يك ميليارد سفر؛ ۲ ميليون راننده

اسنپ در گزارشي كه براي رسانه‌ها ارسال كرده خبر مي‌دهد كه اكنون از طريق اين پلتفرم يك ميليارد سفر انجام شده است: «روزهاي اول همه چيز مبهم بود؛ قدم‌ها آهسته برداشته مي‌شد و فضا پر از ابهام بود. تا اينكه اولين سفرهاي آزمايشي به خوبي انجام شد. حالا ديگر ماجراي راه‌اندازي تاكسي اينترنتي در ايران از رويا فاصله گرفته و تبديل به يك احتمال شده بود؛ احتمالي كه البته بيشتر بعيد بود تا قريب. هنوز مشخص نبود كه مردم از تاكسي‌هاي اينترنتي استقبال مي‌كنند يا نه. شايد باورش سخت باشد اما از آن روزها فقط ۵سال مي‌گذرد و فاصله صفر تا يك ميليارد تنها در ۵ سال طي شده است. اسنپ در اين ۵ سال يك ميليارد سفر داشته است.»

آمار مهم ديگري كه در گزارش اسنپ به چشم مي‌خورد، ثبت نام ۲ ميليون راننده در اين تاكسي اينترنتي است. اين گزارش حكايت از آن دارد كه اسنپ با ۱۰ راننده كارش را آغاز كرده و امروز در ۵ سالگي، ۲ ميليون راننده در اين پلتفرم ثبت نام كرده‌اند و ۷۰۰ هزار راننده نيز به شكل فعال در آن حضور دارند.

اسنپ مي‌گويد كه پرسفرترين راننده‌اش، با ۲۵ هزار و ۲۱۲ سفر، ركورد بيشترين تعداد سفر را ازآن خود كرده است: «اين تعداد سفر را اگر تقسيم بر تعداد روزهاي ۵ سال كنيم، عدد به‌دست‌آمده شگفت‌انگيز خواهد بود. بر اساس ضرب و تقسيم ما، اين راننده در طول ۵سال گذشته به طور ميانگين ۱۳ سفر در هر روز انجام داده است.»

۳۰ ميليون مسافر

اسنپ مي‌گويد اكنون در ۵ سالگي ۳۰ ميليون مسافر دارد؛ عددي كه در مقايسه با سال گذشته رشدي ۵۰ درصدي داشته است.

از سوي ديگر به گفته اسنپ، مسافري كه بيشترين سفر را داشته شخصي بوده كه تاكنون ۴ هزار و ۲۲۵ سفر با اسنپ داشته است. روابط عمومي اسنپ در همين رابطه مي‌گويد: «سال گذشته آذرماه، يك معلم موسيقي به عنوان پُرسفرترين مسافر اسنپ معرفي شد. اين مسافر ۲هزار و ۶۵۶سفر با اسنپ انجام داده بود. جالب اينكه در عرض يكسال اين آمار تقريبا ۲برابر شده است.»

بر اساس آماري كه اسنپ منتشر كرده، كاربران اين تاكسي اينترنتي در مجموع ۳۶۵ ميليون و ۹۰۵ هزار و ۱۲۴ ساعت را در اين تاكسي آنلاين سپري كرده‌اند. به بيان ديگر در مجموع ۴۱ هزار و ۷۷۰ سال در اسنپ سپري شده است.

همچنين در اين ۵ سال، ۸ ميليارد و ۲۴۶ ميليون و ۴۲ هزار و ۷۵۰ كيلومتر با اسنپ طي شده است: «اين رقم معادل بيش از ۱۰هزار و ۶۰۰ بار رفت‌وبرگشت به كره ماه است.»

 

منبع:

 

https://digiato.com/article/2019/12/17/اسنپ-در-۵-سالگي-يك-ميليارد-سفر/