با ۱۰ گجت برتر دهه گذشته آشنا شويد

۶۴ بازديد

با نزديك شدن به پايان دهه ۲۰۱۰ و وارد شدن به دهه جديد، مي‌توان به گذشته نگاه كرد و گجت‌هايي را ديد كه براي هميشه نگاه ما به زندگي و حتي نحوه زندگي كردن را تغيير دادند. از ظهور كنسول‌هاي دستي بگيريد تا عرضه هدفون‌هاي كاملا بي‌سيبم كه ديد ما (بخوانيد گوش) نسبت به موسيقي را عوض كردند. پهپادها هم ديگر تنها براي فيلم‌برداري از تعطيلات رويايي در جزاير باهاماس نيستند و كاربردهاي ديگري پيدا كرده‌اند. در خيل عظيم گجت‌هاي معرفي شده در طول ده سال گذشته، تعدادي هستند كه علاوه بر داشتن فاكتور هيجان‌انگيز، به زندگي بهتر ما كمك كردند. اصلا هدف اوليه گجت‌ها همين است؛ كه ما را باهوش‌تر، بهتر و در نهايت انسان‌تر كنند. در ادامه با ما همراه باشيد تا ۱۰ گجت برتر دهه گذشته را مرور كنيم.

آيپد اپل (۲۰۱۰)

گجت برتر

 

قبل از معرفي آيپد در سال ۲۰۱۰، داشتن دستگاهي در فرم يك تبلت كه بتوان كارهايي با آن انجام داد، مختص فيلم‌هاي علمي-تخيلي بود. اما اپل با معرفي آيپد همان كاري را كرد كه ۳ سال قبل از آن، با معرفي آيفون انجام داده بود؛ انقلاب در كامپيوترهاي شخصي. درست است كه همچنان نمي‌توان آيپد را جايگزيني براي كامپيوترهاي شخصي دانست، اما نمي‌توان تاثير آن بر جامعه را نيز ناديده گرفت.

نمايشگر بزرگ لمسي، رابط كاربري بي آلايش، پشتيباني حرفه‌اي نرم‌افزاري و توسعه‌دهندگان مشتاق همگي باعث شدند تا آيپد، راهي جديد براي مصرف محتواي آنلاين و حتي كامپيوتر‌هاي شخصي باز كند. راهي كه ديگر سازندگان از آن نهايت بهره را برده و در پاسخ به آيپد، كامپيوترهاي ۲ در ۱ را معرفي كردند. اما اپل با توسعه پيوسته نرم‌افزار و سخت‌افزار آيپد، باعث شده است تا هر علاقه‌مندي، به آينده تبلت‌هاي در دهه آينده اميدوار باشد.

مدل S تسلا (۲۰۱۲)

گجت برتر

 

اگر فكر مي‌كنيد كه ماشين‌ها نمي‌توانند در دسته گجت برتر قرار بگيرند، تا به حال مدل S تسلا را نديده‌ايد. اين سدان الكتريكي متوسط، طوري صنعت خودرو و در ادامه بزرگان آن را تكان داد كه همه مجبور شدند در پاسخ به تسلا، استراتژي‌هاي جديدي را در پيش بگيرند تا قدم در آينده‌اي الكتريكي بگذارند و زمان حال بنزيني را فراموش كنند.

بروزرساني‌ها نرم‌افزاري، نمايشگر بزرگ لمسي و سيستم‌هاي ناوبري خودكار اين ماشين را به يكي از ۱۰ گجت برتر دهه گذشته تبديل كرده است. اين ماشين آن قدر پيشرفته بود كه انگار در سال ۲۰۲۲ توليد شده و نه در سال ۲۰۱۲. از لحاظ تاثيرگذاري، مي‌توان آن را به ديد آيپاد نگاه كرد. البته با اين تفاوت كه آيپاد نمي‌تواند صفر تا صد را در ۲.۳ ثانيه طي كند.

رزبري پاي (۲۰۱۲)

گجت برتر

 

در نگاه اول رزبري پاي مانند تكه‌اي از يك ماهواره فضايي بوده كه به دلايل نامعلومي از آن جدا شده و به زمين افتاده است. اما اگر نگاه نزديك‌تري به اين گجت بياندازيد، متوجه مي‌شويد كه اين تنها يك دستگاه كوچك براي آموزش كدنويسي در مدارس نيست. تقريبا هر چيزي كه ذهن مهندس شما به آن فكر كند را يا مي‌توان با اين دستگاه ساخت يا اين كه قبلا ساخته شده است.

نحوه ساز و كار و راه‌اندازي آن به گونه‌اي نست كه تنها مهندسان، برنامه نويسان يا آن فاميلتان كه هميشه براي شما ويندوز نصب مي‌كند، از رزبري پاي استفاده كنند. با اين حال كاربردهاي اين گجت كوچك ۵-۶ دلاري به اندازه تعداد ستاره‌هاست. تنها چيزي كه مانع شما خوهاد شد، تخيل شماست.

كرومكست گوگل (۲۰۱۳)

گجت برتر

 

اين گجت كوچك در سال ۲۰۱۳ براي هميشه پخش محتواي آنلاين را تغيير داد. ديگر داشتن تلويزيوني هوشمند كه بتواند فيلم‌ها و سريال‌ها را به صورت آنلاين پخش كند، دور از دسترس نبود. اين گجت به نوعي رابط ميان افرادي بود كه بخشي از اين تكنولوژي را مي‌خواستند بي آن كه پولي زيادي براي خريد تلويزيون هوشمند پرداخت كنند.

كرومكست گوگل پخش محتواي لپ تاپ و گوشي هوشمند به تلويزيون را نيز ساده‌تر كرد. اما كاربرد اين گجت به اين جا ختم نمي‌شود. گوگل اخيرا تصميم گرفته است سرويس پخش آنلاين بازي استيديا را نيز به كرومكست اولترا بياورد. با اين حال شايد افراد بسياري از اين قابليت استفاده نكنند، اما گوگل براي هميشه نحوه پخش محتواي آنلاين را تغيير داد.

DJI فانتوم (۲۰۱۳)

گجت برتر

 

پهپاد‌ها كاربردهاي عمده‌اي دارند. اما تا پيش از اين، تنها كاربرد آن‌ها محدود به تصويربرداري از تفريحات و تعطيلات گران‌قيمت بود. اخيرا پهپاد‌ها مسلح شده‌اند، مي‌تواند بسته‌هاي پستي جا به جا كنند يا حتي در مسابقات پهپاد راني شركت داده شوند. اما معروف‌ترين اين پهپاد‌ها DJI فانتوم است. اين پهپاد تماما سفيد محبوبيت بالايي هم ميان كاربران و هم ميان يوتيوبرها دارد.

در كنار اين محبوبيت، نمي‌توان از خلباني راحت و بي‌دردسر فانتوم نيز گذشت. خلباني اين پهپاد به قدري ساده است كه مي‌توان آن را به عكاسان و كاربران آماتور نيز پيشنهاد داد. در نتيجه با توجه به محبوبيت بالاي پهپادها در جوامع امروزي، مي‌توان به آينده اين صنعت بسيار خوشبين بود و فانتوم را به عنوان يكي از ۱۰ گجت برتر دهه فعلي به شمار آورد.

آمازون اكو (۲۰۱۴)

گجت برتر

 

داخل عصري زندگي مي‌كنيم كه صحبت كردن با خود، هنوز آن قدر طبيعي نشده كه در خيابان به شما برچسب ديوانه نزنند. اما با اين حال صحبت كردن با دستيارهاي صوتي به منظور كنترل نورپردازي خانه يا سفارش غذا، امري طبيعيست. با كمي دقت در مي‌يابيم كه بيشتر اين قضيه را مديون الكسا و آمازون اكو هستيم. اين دو نزديك ۱۰۰ ميليون كاربر را پشت خود مي‌بينند كه از آن‌ها براي پيش بردن كارهاي روزانه خود استفاده مي‌كنند.

با وجود اين كه آمازون رقباي سرسختي مثل سيري و دستيار گوگل دارد، اما همچنان گزينه پيش‌فرض براي يك دستيار صوتي مناسب خانه به حساب مي‌آيد. با اين حال شايد جمع‌آوري داده‌هاي شخصي كاربران كمي نگران كننده باشد، اما باعث نشده كه محبوبيت اين گجت از بين برود. از همين رو اكو به عنوان شاخص‌ترين محصول در زمينه ارائه دستيار صوتي، دهه گذشته را تكاني اساسي داد و داستان دستيار صوتي را بيشتر به يك بازي رقابتي تبديل كرد.

اپل واچ (۲۰۱۵)

گجت برتر

 

كمپاني‌هاي زيادي تلاش كردند تا كامپيوترهاي شخصي را روي مچ دست كاربران جاي دهند. كسي نمي‌تواند تلشا پيبل را زير سوال ببرد. ولي اين اپل بود كه با ارائه طراحي زيبا، نرم‌افزار روان و كاربردي، بازار گجت‌هاي پوشيدني را آن طور كه دلش مي‌خواست، شكل داد. به كمك محبوبيت اپل واچ، داشتن ساعت هوشمند ديگر يك شوآف نبود و بيش از اين كه جنبه‌هاي مد آن در نظر گرفته شود، كاربردهاي بي‌نقص آن بود كه كاربران را به خريد اين گجت ترغيب مي‌كرد.

با مرور زمان اما اپل واچ كاربردهايي فراتر از يك نمايشگر كوچك روي مچ پيدا كرد و با ورود به قلمروي پايشگرهاي سلامتي، به بي‌رقيب‌ترين ساعت هوشمند تبديل شد. پشتيباني بي‌نظير اپل از لحاظ سخت‌افزاري و نرم‌افزاري نيز، سهم بازار اين گجت را مستحكم‌تر كرد. اپل نشان داد كه مي‌توان ساعتي هوشمند ساخت و از آن مهم‌تر، چگونه ساعت هوشمند ساخت.

ايرپاد اپل (۲۰۱۶)

گجت برتر

 

همانند آيپاد، ايرپاد به سرعت به محبوب‌ترين هدفون كاملا بي‌سيم بازار تبديل شد. ظاهر جذاب، كاركردهاي بي‌نقص نرم‌افزار و جفت شدن ساده و سريع، ايرباد را خيلي سريع در دل و گوش علاقه‌مندان جاي داد. اما ايرپاد چندان هم گجت كاملي نبود. سختي‌هاي توليد و تعويض باتري، عملا بازيافت و استفاده مجدد از آن را به يك كابوس تبديل كرد. ايرپاد در اين زمينه نيز نحوه تفكر ما نسبت به بازيافت محصولات الكترونيكي را تغيير داد.

اما همانند ديگر محصولات اپل، تكنولوژي جديد و فاكتورهايي كه مختص به اين كمپاني است، به سرعت اين ايربادها را به پيش‌فرض هدفون‌هاي كاملا بي‌سيم تبديل كرد كه در ادامه و با بهبود طراحي و كيفيت صداي آن، ايرپاد پرو خلق شد. شايد در دهه آينده، محصولي اين چنيني ديگري معرفي شود، ولي تا آن موقع، ايپاد بر اين تخت پادشاهي خواهد نشست.

نينتندو سوييچ (۲۰۱۷)

گجت برتر

 

هرگاه صحبت از كنسول‌هاي دستي شود، ناخودآگاه ياد نينتندو مي‌افتيم. كتابخانه غني از بازي‌هاي قديمي و آركيد، بازي‌هاي انحصاري فوق‌العاده و سيستم هيبريدي ياعث شده تا سوييچ به بهترين كنسول دستي براي تجربه بازي تبديل شود. اما پيش از اين نيتندو با معرفي گيم بوي در سال ۱۹۸۹، تعهد خود به دنياي بازي را ثايت كرده بود. ولي با معرفي سوييچ، شايد مهمترين گام را در راستاي اين تعهد برداشته باشد.

سوييچ طي اين دو سال آن قدر محبوب شد كه هم توسعه‌دهندگان و هم گيمر‌ها براي عرضه بازي‌هاي محبوب خود روي پلتفرم سوييچ، لحظه شماري مي‌كردند. به همه اين‌ها تجربه چندين و چند ساله نينتندو در عرصه گيمينگ و بازي‌سازي را نيز اضافه كنيد تا بيش از گذشته به آينده بازي كردن ايمان بياوريد. پس بي ربط نيست كه سوييچ يكي از ۱۰ گجت برتر اين دهه بدانيم.

كنترلر تطابق‌پذير ايكس باكس (۲۰۱۸)

گجت برتر

 

كنترلر تطابق‌پذير ايكس باكس، براي گيمرهايي ساخته شده كه با مشكلات جسماني دست و پنجه نرم مي‌كنند. تا پيش از معرفي اين كنترلر، بسياري از تجربه بازي‌ها محروم بودند. اما مايكروسافت با همكاري دو سازمان مخصوص و فعال در اين زمينه، مهمترين گجت دهه گذشته را توليد كرد. اين كنترلر دو دكمه قابل برنامه‌ريزي بزرگ دارد و انواع و اقسام پورت‌ها هم در آن تعبيه شده تا كاربران دستگاه‌هاي مورد نياز خود را به آن متصل كنند.

از همه مهم‌تر اين است كه، بسته‌بندي اين كنترلرها هم براي افراد ناتوان، مناسب‌سازي شده تا از همان ابتدا به راحتي بتوانند از آن استفاده كنند. در نتيجه به دليل تاثير زيادي كه اين كنترلر بر جامعه گيمرها گذاشته است و احتمالا لبخند رضايت را بر لب‌هاي بسياري نشانده، مي‌توان لقب تاثيرگذارترين گجت دهه گذشته را به كنترلرهاي تطابق‌پذير ايكس باكس داد و آن را اولين گجت برتر دهه ۲۰۱۰ دانست.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.