بازاريابي چريكي يا گوريلا ماركتينگ چيست؟

۵۸ بازديد

احتمالا تاكنون نام روش‌هاي مختلفي بازاريابي را شنيده باشيد كه هر كدام در موقعيتي خاص به شغل دستگير مي‌شود. ولي نوعي از بازاريابي به اسم گوريلا ماركتينگ هستي دارد كه به آن بازاريابي چريكي يا بازاريابي پارتيزاني نيز گفته مي‌شود و هر طور كه حساب نماييم هر سه نام اين مدل بازاريابي كمي شگفت و البته نامانوس است. چه بسا اين ذهنيت در شما ايجاد شود كه اين نوع بازاريابي همانند جنگيدن است و براي رسيدن به نتايج مطلوب بايد دست به كارهاي خطرناك بزنيم.در مفهوم كلي 

بازاريابي چريكي براي شغل هاي مختلف

نام اصلي اين شيوه گوريلا ماركتينگ (Guerrilla Marketing) است كه به فارسي بازاريابي چريكي يا بازاريابي پارتيزاني نيز ترجمه شده است. امروز مي‌خواهيم اغلب در ارتباط با اين مفهوم، انواع آن و كاربردش براي كسب و كارهاي كبير و كوچك صحبت كنيم.
بازاريابي چريكي يا گوريلا ماركتينگ چيست؟هرگاه بتوانيد از استراتژي‌ها و روش‌هاي نامتعارف و عجيب كه كم و بيش تا به حال مثل آن هستي نداشته و پياده‌سازي نشده‌است، براي تبليغ محصول يا خدمت خود كاربرد كنيد، به اين طريق بازاريابي چريكي يا گوريلا ماركتينگ مي‌گويند. البته نام ديگر اين روش، بازاريابي پارتيزاني است. در اين نوع بازاريابي درواقع از جنگ‌هاي پارتيزاني الهام گرفته شده كه پارتيزان‌ها و سربازان جنگ‌هاي چريكي با روش‌هاي نامتعارف و غافل‌گير كننده مايه شكست دشمن مي‌شدند.يكي از ويژگي‌هاي بازاريابي چريكي ارزان بودن و گاهي اوقات بدون خرج بودن آن است. در اين طريق شما بيشتر روي روش‌هاي متفاوت و خلاقانه‌اي متمركز مي‌شويد كه تا به حال هستي نداشته است. استفاده از اين ترفندها مايه مي‌شود الي اثرگذاري اكثريت روي مخاطبان داشته باشيد و بتوانيد آنها را سريع‌تر متقاعد كنيد لغايت محصول شما را بخرند.
گوريلا ماركتينگ
انواع بازاريابي بازاريابي چريكيبا اينكه گوريلا ماركتينگ يكتا از زيرمجموعه‌هاي بازاريابي است، ولي خودش گونه ها مختلفي دارد كه در موقعيت‌هاي متفاوت مي‌توانيد از آنها كاربرد كنيد. در پيوستگي از گونه ها بازاريابي چريكي براي شما مي‌گوييم:
گوريلا ماركتينگ خارجي (OUTDOOR)همان‌طور كه مي‌دانيد تبليغات محيطي و تبليغاتي كه در فضاي بيرون اتمام مي‌شود بخش عمده‌اي از فضاي تبليغات را به خود اختصاص داده است. حال انگار كنيد به جاي استفاده از بيلبوردهاي مرسوم، از المان‌هاي تبليغاتي متفاوتي كاربرد كنيد كه لغايت كنون در سطح شهر هستي نداشته است. به اين روش گوريلا ماركتينگ بيگانه (outdoor) گفته مي‌شود.
گوريلا ماركتينگ دروني (INDOOR)اين گونه از بازاريابي چريكي دقيقا عكس مدل بيگانه است و اين بار در فضاهاي داخلي و بسته نظير فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي، استخر، مراكز بازي، مترو، دانشگاه و… از المان‌هاي متفاوت براي تبليغات كاربرد مي‌كنيد. به اين شيوه نيز گوريلا ماركتينگ دروني (indoor) گفته مي‌شود.
گوريلا ماركتينگ در ستاد رخداد (EVENT AMBUSH)بسياري از شركت‌ها براي تبليغ محصولات و خدمات خويش در رويدادهاي مختلف از دسته نمايشگاه‌ها، همايش‌ها، رويدادهاي ورزشي يا كمپين‌هاي گوناگون كمپاني مي‌كنند. اگر اين برندها براي تبليغات خود به جاي شيوه‌هاي مرسوم نظير توزيع تراكت و بروشور سراغ روش‌هاي خلاقانه و متفاوت بروند به اين شيوه گوريلا ماركتينگ در ستاد رويداد گفته مي‌شود. گرد از نمونه‌هاي اين مدل تبليغات كه چند سال قبل براي نخستين بار جذابيت داشت، استفاده از اسكوترهاي برقي توسط يگانه از اپراتورهاي تلفن همراه ايران در نمايشگاه الكامپ و تلكام بود.
گوريلا ماركتينگ تجربي (EXPERIMENTAL)اين مدل از بازاريابي چريكي به راستي شامل تمام موارد بالا مي‌شود، با اين تفاوت كه ديگر يك سويه نيست و بين برند و مخاطب تعامل شكل مي‌گيرد و كاربران با اجراي درخواست شركت‌ها، جزئي از برنامه تبليغاتي مي‌شوند و مي‌توان آنها را مجري اصلي دانست. در اين شيوه بايد تجربه‌اي متفاوت را براي مخاطبان رقم بزنيد.
كسب و كارهاي بزرگ چگونه از بازاريابي چريكي استفاده مي‌كنند؟حالا كه با مفهوم و گونه ها گوريلا ماركتينگ آشنا شديم، زمان آن رسيده كه ببينيم اين نوع بازاريابي چه تاثير براي كسب و كارهاي بزرگ دارد و اين برندها چطور از بازاريابي چريكي كاربرد مي‌كنند. اگر كمي دقت كنيد مي‌بينيد كه احد از برنامه‌هاي اصلي كمپاني‌هاي بزرگ مي‌تواند استفاده از بازاريابي پارتيزاني است؛ چراكه از هر نظر توانايي اجراي آن را به بهترين شكل شدني دارند.اما اين گونه بازاريابي براي برندهاي كبير مي‌تواند همانند جنبش روي لبه پرتگاه باشد؛ چراكه حال كه برند آنها موقعيت خوبي در بازار دارد و كاملا شناخته شده هستند. پس اگر نتوانند ايده جذابي داشته باشند يا صحيح گوريلا ماركتينگ را پياده كنند، لطمه خواهند خورد.
كسب و كارهاي حقير چگونه از بازاريابي چريكي بهره‌گيري مي‌كنند؟گوريلا ماركتينگ با پروا به هزينه ناچيز و خلاقانه بودن مي‌تواند يگانه از بهترين گزينه‌ها براي كسب و كارهاي حقير و استارتاپ‌ها باشد. اين طريق كمك مي‌كند لغايت با خرج كمتر نسبت به ديگر روش‌هاي تبليغاتي بتوانيد بازخورد نكويي بگيريد و براي مدت‌هاي طولاني در ذهن مخاطبان بمانيد. ضمن اينكه كمك مي‌كند سرنخ‌هاي زيادي به دست بياوريد.اما بايد حواستان باشد به حقيقت ايده‌پردازي كنيد و بعد از آنها طرح‌هايي را در نظر بگيريد كه بتوانيد به خوبي آنها را اجرا كرده و مخاطبان را شگفت‌زده كنيد. البته نيم‌نگاهي هم بايد به هزينه‌ها داشته باشيد، چون كسب و كارهاي كوچك نمي‌توانند خيلي هزينه كنند و گاهي كارهاي نامتعارف هزينه زيادي مي‌طلبد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.