گوگل از پايان كار سرويس Google Cloud Print در سال ۲۰۲۰ خبر داد

۹۶ بازديد

گوگل روز گذشته در اطلاعيه‌اي رسمي اعلام كرد، كلاد پرينت (Google Cloud Print) كه يكي از سرويس‌هاي كاربردي و جالب اين شركت به‌شمار مي‌آيد، در تاريخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ (۱۱ دي ۱۳۹۹) به پايان راهش خواهد رسيد. گوگل به افرادي كه هم‌اكنون براي انجام كارهايشان متكي به سرويس كلاد پرينت هستند پيشنهاد مي‌كند هرچه زودتر راه‌حلي خوب پيدا و آن را با كلاد پرينت جايگزين كنند تا در ادامه‌ي مسير مشكلي براي‌شان پيش نيايد. كلاد پرينت جديدترين سرويسي است كه گوگل ديگر قصد پشتيباني از آن و ارائه‌‌دادنش به مشتريان را ندارد.

سرويس گوگل كلاد پرينت به كاربران امكان مي‌دهد فايل‌هاي خودشان را از طريق هر يك از دستگاه‌هايشان توسط يك چاپگر محلي چاپ كنند. امكان چاپ كردن فايل‌ها از طريق سيستم‌هاي عامل اندرويد و iOS و همچنين دستگاه‌هاي مبتني‌بر كروم OS وجود دارد. درواقع به‌منظور چاپ كردن فايل‌ها نيازي نيست كه دستگاه‌تان به‌صورت بومي از چاپگر پشتيباني كند؛ اگر چاپگر به دستگاه مجهز به سيستم‌عامل كروم وصل و با حساب كاربري گوگل شما همگام‌سازي شده باشد، توانايي چاپ فايل‌ها را پيدا مي‌كند. 

گوگل كلاد پرينت / Google Cloud Print

گوگل مي‌گويد از آن‌جايي كه سيستم‌عامل كروم امروزه در زمينه‌ي رسيدگي به كارهاي مربوط به چاپ عملكردي بسيار بهتر دارد، تصميم گرفته است به‌طور كلي به كار سرويس كلاد پرينت پايان دهد؛ زيرا ديگر نيازي به استفاده از آن حس نمي‌شود. بااين‌حال اگر از كروم OS استفاده نمي‌كنيد، پايان كار كلاد پرينت خبر خوبي براي شما به‌حساب نمي‌آيد. كاربران اندرويد و iOS و همچنين آن دسته از افرادي كه از طريق ويندوز به استفاده از كلاد پرينت روي آورده‌اند،‌ بايد از اين پس دنبال راه‌حلي جايگزين باشند و به استفاده از سرويس‌هاي مشابه روي بياورند. شماري از كارشناسان گفته‌اند كه دليل اين تصميم گوگل و همچنين بسياري ديگر از رويكردهاي اين شركت را در حوزه‌ي سرويس‌ها، به‌خوبي درك نمي‌كنند. 

گوگل كلاد پرينت در تاريخ ۱۱ دي ۱۳۹۹ براي هميشه تعطيل مي‌شود

گوگل امروزه سرويس‌هاي متنوعي را در حوزه‌هاي مختلف ارائه مي‌دهد تا نياز كاربران را از جوانب زيادي برطرف كند؛ بدون شك همه اتفاق‌نظر دارند كه گوگل به‌عنوان مالك اين سرويس‌ها، حق تعطيلي آن‌ها را در صورت صلاح‌ديد خودش دارد. موضوع اذيت‌كننده اين است كه گوگل نشان داده با سرعت زيادي به تعطيلي سرويس‌هايش روي مي‌آورد و اغلب اين سرويس‌ها هنگام تعطيل شدن هنوز هم كاربران خودشان را دارند؛ بسياري از همين كاربران هم گفته‌اند كه از سرويس‌ها خوششان مي‌آيد، اما گوگل در نهايت تصميم خودش را براي تعطيل كردن آن‌ها عملي كرده است. 

گوگل كلاد پرينت / Google Cloud Print

بسياري از كاربران به‌دنبال تعطيلي سرويس گوگل ريدر (Google Reader) اعلام كردند كه از اين پس سخت‌تر به سرويس‌هاي اين شركت اعتماد مي‌كنند و به استفاده‌ي زياد از آن‌ها روي نمي‌آورند؛ زيرا در هر لحظه امكان تعطيلي سرويس‌ها وجود دارد. حتي شمار ديگري از كاربران نيز پيش‌تر گفته بودند به‌دنبال تعطيلي سرويس گوگل پلاس (+Google) ديدگاه‌شان درمورد اين شركت اهل مانتين ويو تغيير كرده است. گوگل حتي پيش از تعطيلي گوگل پلاس، به اجبار آن را با برخي از سرويس‌هاي ديگرش ادغام كرده بود كه اعتراضات كاربران را به‌دنبال داشت. 

گوگل نشان داده است كه اگر بخواهد سرويسي را تعطيل كند، تصميمش را در هر صورت عملي مي‌كند و اهميت چنداني به اين موضوع كه ممكن است هنوز هم افرادي از سرويس‌ها استفاده كنند و به آن‌ها علاقه داشته باشند، نمي‌دهد. درست است كه هنوز هم افرادي از برخي سرويس‌هاي تعطيل‌شده‌ي گوگل خوششان مي‌آيد؛ اما شمار آن‌ها چندان زياد نيست. درواقع گوگل زماني به تعطيلي سرويس‌هايش روي مي‌آورد كه بفهمد عمده‌ي كاربران تمايل چنداني به استفاده از آن‌ها ندارند. با اين‌همه كاربراني كه به سرويس‌ها علاقه دارند، به‌دفعات گفته‌اند به‌دليل تعطيلي يك‌باره‌ي آن‌ها و نبود جايگزيني مناسب، از تصميمات گوگل نااميد شده‌اند.

گوگل كلاد پرينت / Google Cloud Print

كارشناسان مختلفي گفته‌اند كه گوگل مثل قبل براي ديدگاه كاربرانش احترام قائل نيست و تصميماتي مي‌گيرد كه ممكن است به مذاق همه خوش نيايد. اين شركت پيش‌تر گفته بود كه هيچ‌گاه داده‌هاي تبليغاتي مؤسسه‌ي DoubleClick را با اطلاعات خودش ادغام نمي‌كند، اما اين اتفاق نهايتا رخ داد. گوگل همچنين از عدم ادغام داده‌هاي Nest با داده‌هاي خودش خبر داده بود؛ اما همين اتفاق هم رنگ حقيقت به‌خود گرفت. برخي افراد گفته‌اند گوگل به اين منظور از پسوند بتا روي برخي از محصولاتش استفاده مي‌كند تا بتواند هر موقع خواست به‌صورت ناگهاني به كار آن‌ها پايان دهد.

در اطلاعيه‌ي جديد گوگل آمده است:

كلاد پرينت، سرويس مبتني‌بر فضاي ابري گوگل كه از سال ۲۰۱۰ تاكنون در مرحله‌ي بتا قرار دارد، از تاريخ ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ (۱۱ دي ۱۳۹۹) تحت‌پشتيباني ما نخواهد بود.

لغو كردن سرويس‌ها و همچنين پروژه‌هاي متنوع مي‌تواند آثار مختلفي برجاي بگذارد. ادامه‌ي روند لغو سرويس‌هايي كه مردم هنوز هم از آن‌ها استفاده مي‌كنند به‌مرور زمان نشان مي‌دهد كه گوگل علاقه‌اي ندارد براي مدت‌زماني طولاني از سرويس‌هايش پشتيباني كند؛ موضوعي كه ممكن است باعث شود، كاربران چندان به استفاده از سرويس‌هاي اين شركت تمايلي نشان ندهند؛ زيرا در هر صورت امكان پايان كار آن‌ها وجود دارد. درواقع چنين رويكردي باعث مي‌شود كاربران، زياد به گوگل اعتماد نداشته باشند. 

 

منبع:

https://www.zoomit.ir/2019/11/23/342662/google-kills-cloud-print-december-2020/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.