قرنطينه خانگي براي درمان و پيشگيري از ويروس كرونا

۵۷ بازديد

قرنطينه خانگي براي درمان و پيشگيري از ويروس كرونا

 

لابه لاي پيام‌هاي منتشر شده در شبكه هاي اجتماعي و صحبت‌هاي مسئولان به طور مداوم عبارت «قرنطينه» را مي شنويم؛ به راستي قرنطينه يا نوع خانگي و شخصي آن به چه معناست؟

در روزهاي اخير چند باور عمومي هموطنان را از رفتن به درمانگاه يا بيمارستان‌ها منع مي كند:

  • هنوز داروي خاصي براي درمان يا كنترل ابتلا به ويروس كرونا در دست نيست و در عمل بيمارستان‌ها كار چنداني نمي كنند.
  • در صورت نگراني از ابتلا به ويروس كرونا، رفتن به مراكز درماني امكان مبتلا شدن به آن را افزايش مي دهد.
  • قرنطينه در بيمارستان‌ها و مراكز درماني به درستي انجام نمي‌شود.

جدا از اينكه فرضيه سوم چقدر مي‌تواند درست يا غلط باشد، بايد بدانيم كه در اين روزها ويروس كرونا با سرعت بالايي در حال شيوع است. همين سرعت بالا در جابجايي ويروس از طريق خود مردم، توجه ها به خودقرنطينه گري يا قرنطينه خانگي را بيشتر كرده است: يعني افراد بيشتري حاضر به رعايت سختگيرانه اصولي از بهداشت در زندگي شخصي خود شده اند.

قرنطينه خانگي زماني كه به مبتلا بودن به كرونا شك داريد، اهميت بيشتري مي يابد. زماني كه تصميم گرفتيد خود را در منزل قرنطينه كنيد، بايد اين كار را اصولي و درست انجام دهيد. مدت زمان قرنطينه براي مبتلايان به ويروس كرونا يك دوره ۱۴ روزه است. كار سختي به نظر مي آيد؟ بياييد با تاريخ رواج قرنطينه شروع كنيم.

مدت زمان قرنطينه براي مبتلايان به ويروس كرونا يك دوره ۱۴ روزه است

تاريخچه قرنطينه

واژه قرنطينه از Quarantina يا Quaranta Giorni در زبان ايتاليايي گرفته شده است و اولين كاربردهاي آن به ونيز سدهٔ هفدهم برميگردد. قرنطينه اما از عبارت كارانْتِن فرانسوي به زبان فارسي راه يافته است و زمان ورود آن احتمالا به دوراني بر مي گردد كه بيماري‌هايي مانند وبا و طاعون در اروپا شيوع يافتند و در يك دوره شصت ساله،‌ يك سوم جمعيت اروپا را به كام مرگ فرستادند.

در فرهنگ فارسي معين روبروي عبارت قرنطينه نوشته شده است: «جايي كه به علت شيوع بيماري مورد محافظت قرار مي گيرد و ورود و خروج افراد كنترل مي شود.»

چطور قرنطينه شويم؟

وقتي خود را به قرنطينه خانگي مي‌بريد بايد دقيقا در جايي قرار بگيريد كه مورد محافظت قرار گرفته است و ديگران به آن رفت و آمدي ندارند. اگر تنها زندگي مي‌كنيد قرنطينه راحت‌تري در پيش داريد اما اگر با فرد يا افراد ديگري زير يك سقف هستيد، اين كار كمي پيچيده‌تر خواهد شد. شما بايد در اتاقي كاملا مجزا از ساير افراد منزل بمانيد. وسايل آنها را از اتاق بيرون بياوريد و آنها را به ضد عفوني كردن تمامي وسايلشان واداريد - بر فرض شستن البسه با مواد شوينده و ضدعفوني كردن وسايل ديگر با پد الكلي. اتاقي كه انتخاب مي‌كنيد بايد راهي براي جريان داشتن منظم هوا داشته باشد و اشتباها مواردي چون انباري‌هاي تنگ و تاريك را به عنوان مكان قرنطينه انتخاب نكنيد!

بعد از انتخاب اتاق قرنطينه و جدا كردن وسايل خود از ديگران، بايد تمامي افراد را از اتاق دور نگه داريد و لباس‌هاي خود را نيز ترجيحا خودتان با دست بشوييد. بهتر است كه حمام و سرويس بهداشتي خود را كاملا از ديگران جدا كنيد و اگر امكان تفكيك سازي نيست، حتما براي تردد از اتاق تا سرويس بهداشتي از يك دمپايي استفاده كرده، دستشويي و حمام را پس از استفاده تا حد امكان با مواد شوينده تميز نماييد.

 

بهتر است در تمام مدت قرنطينه، سطلي مجزا براي زباله در گوشه اتاقتان باشد و تعداد قابل توجهي دستمال يكبار مصرف نيز به محل قرنطينه خود ببريد. استفاده از دستكش‌هاي يكبار مصرف پلاستيكي يا لاتكسي نيز در تمام مدتي كه از اتاق براي كار كوچكي (نظير دستشويي يا حمام و يا پاسخ دادن به درب منزل) بيرون مي‌آييد توصيه مي‌شود.

بهتر است از كاورهاي كفش براي تردد استفاده كنيد و اين دستكش‌ها و كاورها را حتما بعد از مدتي با احتياط از خود جدا كرده و دور بيندازيد. در اين بين ماسك را فراموش نكنيد و حتما تا حد امكان از ماسك‌هاي فيلتردار استاندارد استفاده كنيد و نهايتا اگر در بازار بي‌ماسك كشور، دست خالي مانده‌ايد، خودتان با دستمال و پارچه ماسكي خانگي ساخته، از آن استفاده كنيد كه در هر حال مي‌تواند تاحدي راهگشا باشد.

دور مواد دور ريختني دستمال پيچيده، در سطل آشغال در بسته بيندازيد و آن را هر شب خودتان خالي كنيد. در تمامي طول روز نيز بايد هم خودتان و هم كساني كه با شما زندگي مي‌كنند، هر از گاهي دستان خود را مواد ضد عفوني كننده يا شوينده به طور دقيق و صحيح بشوييد.

 

در حين قرنطينه چطور مايحتاج زندگي خود را به دست بياوريم؟

در دوره قرنطينه براي خريد مايحتاج زندگي‌تان يا بايد از ديگري كمك بگيريد (فرد مي‌تواند خريد‌هاي شما را پشت درب گذاشته و شما آنها را برداريد) و يا اگر مي‌خواهيد مزاحم كسي نشويد و يا تنها هستيد؛ خوشبختانه اين روزها بيشتر موارد را مي‌توان به صورت آنلاين از فروشگاه‌هاي اينترنتي معتبر تهيه كرد: انواع خوراكي‌، لوازم بهداشتي، لوازم ضروري و ديگر موارد را به راحتي مي‌توانيد از اپليكيشن‌هاي معتبر تهيه كنيد و اگر در شهر و منطقه شما انجام چنين خريدهايي ممكن نيست، احتمالا مي‌توانيد از يك نفر ديگر كمك بگيريد.

در هنگام خريد اينترنتي حتما از ماموران پيك بخواهيد كه بسته هاي شما را بيرون در بگذارند و خودتان آنها را برداريد، به هر حال ممكن است شما ناقل باشيد و اين ويروس را به ديگران از جمله پيك انتقال دهيد.

در طي مدت قرنطينه خود، حتما سيستم دفاعي بدن خود را تقويت كنيد. در حال حاضر اصلي‌ترين راه مقابله با كرونا به همين سيستم دفاعي برمي‌گردد و بايد هواي آن را داشت.

در ايام قرنطينه به روح و روان خود رسيدگي كنيد

در اتاق قرنطينه، به خاطر قطع ارتباط نسبي با دنياي روزمره خود، دوستان و آشنايان،‌ احتمال كلافگي بسيار زياد است و از همين رو بهتر است كه اسباب و وسايلي كه بتواند وقت شما را بخرد و آن را به بطالت تبديل نكند همراه داشته باشد، گوشي موبايل، دسترسي به اينترنت، كتاب، فيلم و... جزو ضرورياتي است كه كمتر به چشم مي‌آيد. دوران قرنطينه الزاما به معناي قطع ارتباط كلي نيست و نبايد خودتان را در دنياي كوچك قرنطينگي تنها بگذاريد چرا كه بار رواني سنگيني در پي خواهد داشت.

در اين بين خاطرنشان مي‌شود كه در دوران قرنطينه كه احتمالا دوران نسبتا پراسترسي براي شما خواهد بود، اخبار كذب و شايعات را پيگيري نكنيد و مته به خشخاش حال ناگوار خود نگذاريد. سعي كنيد آرامش داشته باشيد و استرس را از خود و كساني كه با شما زندگي مي‌كنند، دور كنيد. مغز شما در اين دوران بايد به طور كامل بر بيماري تمركز كند و بهتر است ظرفيت اين اندام حياتي را به كارهاي عميق فكري اختصاص ندهيد و يا با مشغول شدن به نگراني هدر ندهيد.

منبع:

https://digiato.com/article/2020/02/29/%D9%82%D8%B1%D9%86%D8%B7%DB%8C%D9%86%D9%87-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.