VIRTUAL MEMORY و كاربرد آن در سيستم براي كمك به رم

۳۶ بازديد

همه ما مي‌دانيم، ‌ويندوز به مرور زمان، تمايل به كندي در عملكرد دارد. يكي از مهم‌ترين اين دلايل برمي‌گردد به اضافه شدن حجم برنامه‌ها ‌روي سيستم عامل و نياز به پردازش آن‌ها و ذخيره داده‌هاي مربوط به آن‌ها در رم، در طي زمان. بهترين راه حل براي برطرف ساختن اين مشكل، استفاده از Virtual Memory در سيستم است. بگذاريد شما را با اين قابليت و كاربرد آن بيشتر آشنا سازيم.

 

سيستم شما دو نوع حافظه دارد؛ يك حافظه از نوع HDD يا SSD كه از سوي سيستم عامل براي ذخيره داده‌ها همچون انواع فايل‌ها، مستندات، موسيقي فيلم و... استفاده مي‌شود و يك حافظه رم كه مخصوص ذخيره‌سازي داده‌هاي مورد استفاده در برنامه‌هاست.

در حالي كه حافظه HDD يا SSD براي ذخيره‌سازي بلند‌مدت داده‌ها مفيد است، ‌حافظه رم بسيار ناپايدار بوده و براي ذخيره اطلاعات در كوتاه مدت و با سرعت دسترسي بالا مناسب است. رم ‌حافظه‌اي موقت براي ذخيره و پردازش داده‌هاي برنامه‌هاي در حال اجراي سيستم است.

 

سيستم عامل ويندوز, افزايش حافظه ويندوز

 

در اين ميان، حافظه مجازي يا Virtual Memory ـ از اين پس آن را VM مي‌نويسيم ـ يك قابليت بسيار كاربردي است، به ويژه اگر سيستم شما ‌كمبود حافظه دارد.‌ زماني كه سيستم از حداكثر رم موجود استفاده كند و بيش از آن براي استفاده در دسترس نباشد، در اين صورت از VM كه گاهي آن را فايل Swap نيز مي‌نامند، به عنوان يك رم موقتي استفاده مي‌كند.

 

اين كار از طريق استفاده از بخشي از حافظه HDD يا SSD به عنوان رم صورت مي‌گيرد. اين كار به سيستم اجازه مي‌دهد ‌تعداد و ميزان بيشتري از برنامه‌ها و داده‌هاي مربوط به آن‌ها را اداره كند. البته در اين ميان، عملكرد سيستم در سرعت چندان قابل ملاحظه نخواهد بود، زيرا سرعت رم بسيار بالا‌تر از سرعت HDD است.

 

پس زماني كه سيستم با كمبود اساسي حافظه رم روبه‌رو شود، VM وارد بازي خواهد شد. برخي از داده‌هاي موجود در رم به اين بخش يا فايل منتقل مي‌شوند تا فضاي كافي براي ذخيره داده‌هاي ساير برنامه‌ها در رم ايجاد شود.

 

شايد شما نيز در برخي ‌موارد با پيغام خطايي در سيستم خود مواجه شده باشيد كه اشاره به آن دارد كه سيستم شما دچار كمبود VM است؛ پيغام خطايي شبيه به اين؛

 

سيستم عامل ويندوز, افزايش حافظه ويندوز

 

اين پيغام هنگامي نمايش داده مي‌شود كه ميزان VM تعريف شده در سيستم عامل براي اداره كمبود رم كافي نيست. براي حل اين مشكل مي‌توانيد خود اقدام به افزايش حجم VM كنيد. به شكل پيش فرض ويندوز ميزان VM را برابر با ميزان رم سيستم تعريف مي‌كند. براي مثال چنانچه رم سيستم شما برابر با ۴ گيگابايت باشد، به همين ميزان VM در سيستم تعريف خواهد شد.

 

اما مي‌توانيد عملكرد سيستم خود را با افزايش اين ميزان، بهبود دهيد. ويندوز به شما اجازه مي‌دهد تا سه برابر ميزان رم نصب شده ‌روي سيستم خود حجم VM را افزايش دهيد؛ هرچند توصيه مي‌شود ‌براي ثبات سيستم اين ميزان تا ۴.‌۵ گيگابايت محدود شود.

 منبع: https://www.beytoote.com/computer/tarfand-c/virtualmemory-application2-system.html

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.